Yoga en angst

Dossier yoga en angst – Intro

We geven het misschien niet graag toe, maar iedereen is wel eens bang. Bang om een examen te verprutsen, niet uit je woorden te komen bij die belangrijke sollicitatie of om auto te rijden tijdens spitsuur. Iedereen ervaart wel eens een zekere angst en dat is in de kern helemaal niet zo verkeerd. Dat signaal zorgt er namelijk voor dat jij geen roekeloze dingen onderneemt en bijvoorbeeld niet zonder eerst goed te kijken de straat oversteekt.

Waar ik het over wil hebben is dat hardnekkige stemmetje in je hoofd dat jou niet waarschuwt, maar je vertelt dat jij er niks van bakt en hoe rampzalig het een en ander zal aflopen. Dat stemmetje dat ervoor zorgt dat jij met natte oksels, vlekken in je nek en een hoge adem in de auto stapt richting je ouders in de Achterhoek.

Angst

Ben je eenmaal onderweg dan blijkt de rit enorm mee te vallen en kun je zelfs voor de deur parkeren. Dat stemmetje heeft ineens niet meer zoveel noten op zijn zang. Opgelucht haal je adem.

Maar wat nou als bang zijn verandert in het structureel hebben van angst? Dat angst je eerste reactie wordt op uiteenlopende situaties, ook al dreigt er geen gevaar? Dat je je door dat stemmetje uit het veld laat slaan en je er zelfs door laat leiden? Dat die angstige gedachten, heel geleidelijk, een automatisme worden en ervoor zorgen dat jij nooit meer autorijdt? Sterker nog, dat de gedachte aan rijden alleen al zorgt voor paniek?

Angst is een emotie veroorzaakt door een waargenomen of beleefde bedreiging die meestal leidt tot een vermijding of ontwijking daarvan.

 

Yoga en angst

Ruim 8 jaar verdiep ik me in yoga, niet alleen door regelmatig op de mat mijn oefeningen te doen, maar juist ook door het bestuderen van de bijbehorende filosofie. In mijn eigen persoonlijke ontwikkeling heeft yoga een sleutelrol gekregen en helpt me bij het aangaan van diverse grote en kleine obstakels. Veel belangrijke beslissingen heb ik sindsdien op mijn yogamatje genomen. Of dat nou tijdens een houding was of na een meditatie.

Als afsluiting van de yogadocentenopleiding bij mijn leraar Ron van der Post schreef ik een scriptie over yoga en angst. En dan specifiek over hoe yoga kan bijdragen aan het verminderen van angst. Hoe kijkt de yogafilosofie naar angst en naar het ontstaan ervan? En hoe kan yoga je vervolgens helpen om je angst(en) te lijf te gaan?

Stappenplan

In de volgende artikelen neem ik je mee tijdens mijn zoektocht en deel ik mijn bevindingen en inzichten met je. Stap voor stap laat ik je zien wat ik ben tegengekomen en wat yoga kan doen bij het wegnemen van angst. Misschien helpt het je om zelf aan de slag te gaan en dat nare stemmetje tot zwijgen te brengen. Immers, een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.

 

 

Instagram
Twitter
Facebook

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven